Dokumentai gali būti teikiami:
• elektroniniu paštu ([email protected])
• paštu (A. Juozapavičiaus g. 9, LT-09311 Vilnius)
• atvykus į Valstybinę akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybą prie Sveikatos apsaugos ministerijos (A. Juozapavičiaus g. 9, LT-09311 Vilnius)
Sveikatai padaryta žala (pakenkimas paciento sveikatai, jo sužalojimas ar mirtis): | Jei žala padaryta iki 2019 m. gruodžio 31 d. | Jei žala padaryta po 2020 sausio 1 d. ("žalos be kaltės“ modelis) |
Kada žala atlyginama | Jei ji padaryta dėl sveikatos priežiūros paslaugas teikusio asmens neteisėtos kaltos veikos. | Jei ji padaryta teikiant asmens sveikatos priežiūros paslaugas arba atliekant biomedicininį tyrimą, keliantį tik nedidelį nepageidaujamą laikiną poveikį, ir tai nėra neišvengiama žala.
Neišvengiama žala yra tokia žala, kuri atitinka bent vieną iš šių kriterijų: 1. tai yra ligos ar sveikatos sutrikimo, kuriuo pacientas sirgo iki žalos atsiradimo, pasekmė ar komplikacija, kurios nebuvo galima išvengti, atsižvelgiant į asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo arba biomedicininio tyrimo, keliančio tik nedidelį nepageidaujamą laikiną poveikį, atlikimo metu buvusį medicinos ir slaugos mokslo lygį ir gerąją medicinos praktikos patirtį; 2. tai yra liga ar sveikatos sutrikimas, atsiradę dėl paciento individualių savybių; 3. tai yra liga ar sveikatos sutrikimas, atsiradę dėl vaistinių preparatų, kai jie vartojami laikantis vaistinio preparato charakteristikų santraukoje, diagnostikos ir gydymo aprašuose, diagnostikos ir gydymo metodikose ir (ar) diagnostikos ir gydymo protokoluose nurodytų sąlygų, farmakologinių savybių.
Be to, žala atlyginama, tik jei nebus nustatyta, kad: 1. pacientas sąmoningai (tyčia) arba dėl didelio neatsargumo nevykdė vienos ar kelių įstatymo 12 straipsnio 2, 5 ir (arba) 7 dalyse nurodytų pareigų, jei šias pareigas įvykdžius žala nebūtų buvusi padaryta; 2. pacientas sąmoningai (tyčia) arba dėl didelio neatsargumo nesilaikė paprasčiausių, kiekvienam asmeniui suvokiamų atsargumo taisyklių teikiant jam asmens sveikatos priežiūros paslaugas, jei jų laikantis žala nebūtų buvusi padaryta. |
Kas priima sprendimą dėl žalos atlyginimo | Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija (toliau – Komisija), veikianti prie Sveikatos apsaugos ministerijos | Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija (toliau – Komisija), veikianti prie Sveikatos apsaugos ministerijos |
Dokumentai, reikalingi norint gauti žalos atlyginimą | Laisvos formos pareiškimas, kuriame nurodyta:
Prie atstovo paduodamo pareiškimo turi būti pridedamas įgaliojimas ar kitoks dokumentas, patvirtinantis atstovo įgaliojimus; | Prašymas pagal Paciento prašymo dėl turtinės ir neturtinės žalos, atsiradusios dėl paciento sveikatai padarytos žalos, atlyginimo formą (priedas 1), kurią rasite čia ARBA Kito asmens, turinčio teisę į žalos atlyginimą[i], prašymo dėl turtinės ir (ar) neturtinės žalos, atsiradusios dėl paciento sveikatai padarytos žalos, atlyginimo formą (priedas 2), kurią rasite čia
Pacientas ar kitas asmuo, turintis teisę į žalos atlyginimą, prie prašymo prideda: 1. asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopiją; 2. jeigu prašymą pateikia paciento ar kito asmens, turinčio teisę į žalos atlyginimą, atstovas – atstovavimą liudijantį dokumentą[ii] 3. jeigu turi – dokumentus, patvirtinančius prašyme nurodytas aplinkybes (faktinį pagrindą).
Kitas asmuo, turintis teisę į žalos atlyginimą, prie prašymo papildomai prideda vieną iš šių dokumentų: 4.1. dokumentas, patvirtinantis, kad prašymą teikiantis asmuo buvo mirusio paciento išlaikomas arba jo mirties dieną turėjo teisę gauti iš jo išlaikymą: santuokos liudijimo, vaiko gimimo liudijimo, nustatytais atvejais[iii] – mokymąsi patvirtinančio dokumento, teismo sprendimo dėl išlaikymo priteisimo, testamento ar kito teisę į paveldėjimą patvirtinančio dokumento kopija, kiti dokumentai, patvirtinantys tai, kad prašymą teikiantis asmuo buvo mirusio paciento išlaikomas arba jo mirties dieną turėjo teisę gauti iš jo išlaikymą, ar jų kopijos; 4.2. mirusio paciento vaiko, gimusio po jo mirties, gimimo liudijimas; 4.3. dokumentas (-ai), patvirtinantis (-ys) paciento ir asmens, teikiančio prašymą, ypač artimą ir glaudų ryšį (bendravimo intensyvumą ir rūpinimosi vienas kitu pobūdį).
Visų dokumentų kopijos ir išrašai turi būti patvirtinti notaro, konsulinio pareigūno arba seniūno, arba, jei prašymą teikiančiam asmeniui atstovauja advokatas, – advokato, arba pateikti elektroninių ryšių priemonėmis pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu arba pateikti elektroninių ryšių priemonėmis, užtikrinančiomis galimybę nustatyti prašymą teikiančio asmens tapatybę ir teksto vientisumą ir nepakeičiamumą. |
Dokumentų pateikimas | Pareiškimai pateikiami Komisijai raštu vienu iš šių būdų:
| Prašymai gali būti pateikiami Komisijai vienu iš šių būdų:
|
Žalos įrodinėjimas | Įrodymai, patvirtinantys pareiškėjo išdėstytas aplinkybes, kuriomis pareiškėjas grindžia savo reikalavimą (t. y. faktinį pareiškimo pagrindą) | Nebereikia įrodinėti, kad paciento sveikatai padaryta žala (kad teikiant asmens sveikatos priežiūros paslaugas arba atliekant biomedicininį tyrimą, keliantį tik nedidelį nepageidaujamą laikiną poveikį pakenkta paciento sveikatai, jis sužalotas ar mirė), tačiau prašymą teikiantis asmuo, jeigu turi, gali pateikti dokumentus, patvirtinančius prašyme nurodytas aplinkybes (faktinį pagrindą).
Reikia pateikti turtinę žalą (patirtas išlaidas ir negautas pajamas) ir neturtinę žalą (pagal prašymo formoje nurodytus klausimus) patvirtinančius dokumentus.
|
Žalos dydžio nustatymo tvarka | Nereglamentuota | Nustatyta Turtinės ir neturtinės žalos, atsiradusios dėl paciento sveikatai padarytos žalos, atlyginimo tvarkos aprašo IV skyriuje (jį rasite čia) |
Sprendimo dėl žalos atlyginimo priėmimo terminas | Sprendimas dėl reikalaujamos žalos atlyginimo turi būti priimtas ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo pareiškimo gavimo dienos. Dėl objektyvių priežasčių šis terminas gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip dar 2 mėnesiams.
| Sprendimas dėl žalos atlyginimo turi būti priimtas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo prašymo gavimo Komisijoje dienos. Dėl objektyvių priežasčių šis terminas gali būti pratęstas ne daugiau kaip dar dviem mėnesiams. |
Žalos atlyginimo išmokėjimas | Žalos atlyginimą išmoka asmens sveikatos priežiūros civilinę atsakomybę apdraudusi draudimo įmonė per 30 dienų po Komisijos sprendimo gavimo dienos. | Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos žalos atlyginimo sumą perveda į prašyme nurodytą kredito įstaigos sąskaitą per 30 dienų po Komisijos sprendimo priėmimo dienos. |
Teisės aktai |
|
|
[i] asmuo, kuris buvo mirusio paciento išlaikomas arba jo mirties dieną turėjo teisę gauti iš jo išlaikymą (nepilnamečiai vaikai (įvaikiai), sutuoktinis, nedarbingi tėvai (įtėviai) ar kiti faktiniai nedarbingi išlaikytiniai), taip pat mirusio paciento vaikas, gimęs po jo mirties.
Tik dėl neturtinės žalos – kiti asmenys, kuriuos su pacientu siejo ypač artimas ir glaudus ryšys.
[ii] įgaliojimą ir įgalioto asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopiją, sutarties su advokatu dėl teisinių paslaugų kopiją ar šios sutarties išrašą, kuriame nurodyti Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo 49 straipsnio 2 dalyje nurodyti duomenys, ir advokato pažymėjimą, jei prašymą teikia vaiko tėvai – vaiko gimimo liudijimą, jei prašymą teikia globėjas ar rūpintojas – jo asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopiją ir teismo sprendimo dėl globos ar rūpybos nustatymo kopiją
[iii] Kai vaikas, sulaukęs pilnametystės, mokosi pagal vidurinio ugdymo programą ar pagal formaliojo profesinio mokymo programą pirmajai kvalifikacijai įgyti arba studijuoja aukštojoje mokykloje pagal nuolatinės studijų formos programą ir yra ne vyresnis negu 24 metų ir kuriam būtina materialinė parama, atsižvelgiant į vaiko, sulaukusio pilnametystės, turtinę padėtį, gaunamas pajamas, galimybę pačiam gauti pajamų ir kitas svarbias aplinkybes (išskyrus kai vaikas, sulaukęs pilnametystės, siekia ne pirmojo aukštojo išsilavinimo ar profesinės kvalifikacijos).
Čia galite pateikti pasiūlymus dėl darbo grupių/ komisijų veiklos gerinimo.
Teikti pasiūlymąTeisės aktai
Jei žala padaryta iki 2019 m. gruodžio 31 d.
Jei žala padaryta po 2020 sausio 1 d. ("Žalos be kaltės“ modelis)
Ekspertai
Veiklos ataskaitos