Penktojoje aplinkos ir sveikatos ministrų konferencijoje Parmoje, Italijoje, 2010 m. Europos regiono valstybės narės paprašė Pasaulio sveikatos organizacijos parengti triukšmo rekomendacijas, į kurias būtų įtraukti ne tik transporto triukšmo šaltiniai, bet ir asmeniniai elektroniniai prietaisai, žaislai ir vėjo elektrinės, kurie nebuvo įtraukti į tuo metu galiojusias rekomendacijas. Todėl Pasaulio sveikatos organizacijos Europos regiono biuras parengė leidinį „Aplinkos triukšmo rekomendacijos Europos regionui“ (angl. „Environmental Noise Guidelines for the European Region (who.int)“), kuriame pateiktos atnaujintos visuomenės sveikatos rekomendacijos dėl aplinkos triukšmo poveikio. Šių gairių pagrindinis tikslas yra pateikti rekomendacijas, kaip apsaugoti žmonių sveikatą nuo aplinkos triukšmo, kylančio iš įvairių šaltinių: transporto (kelių eismo, geležinkelio ir orlaivių) triukšmo, vėjo elektrinių triukšmo ir laisvalaikio triukšmo. Laisvalaikio triukšmas šiame kontekste reiškia visus triukšmo šaltinius, kuriuos žmonės patiria dėl laisvalaikio veiklos, pavyzdžiui, naktinių klubų, barų, sporto klubų, gyvų sporto renginių, koncertų ar gyvos muzikos vietų, ir klausydamiesi garsios muzikos per asmeninius klausymosi prietaisus. Rekomendacijose didžiausias dėmesys skiriamas Pasaulio sveikatos organizacijos Europos regionui ir teikiamos politikos gairės valstybėms narėms, kuriose taikomi Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2002/49/EB dėl aplinkos triukšmo įvertinimo ir valdymo nurodyti triukšmo rodikliai.

Triukšmo rodikliai
Pasaulio sveikatos organizacijos 2018 m. rekomendacijos „Aplinkos triukšmo rekomendacijos Europos regionui“ yra tinkamos politikai formuoti Pasaulio sveikatos organizacijos Europos regiono valstybėse. Todėl rekomendacijose daugiausia dėmesio skiriama dažniausiai naudojamiems triukšmo rodikliams Ldvn ir (arba) Lnakties. Triukšmo rodiklis Ldvn apskaičiuojamas pagal formulę taikant triukšmo rodiklių Ldienos, Lvakaro ir Lnakties vertes. Triukšmo rodiklio Lnakties apibrėžtis valstybėse gali skirtis atsižvelgiant į nustatytą skirtingą nakties laikotarpį valandomis. Pirmiau nurodyti triukšmo rodikliai Ldienos, Lvakaro ir Lnakties yra vidutiniai ilgalaikiai garso lygiai, nustatyti kaip vienų metų vidurkiai atitinkamu paros laikotarpiu, įvertinami 4 metrų aukštyje virš žemės paviršiaus ties labiausiai triukšmo veikiamu fasadu lauke. Triukšmo rodikliai Ldvn ir Lnakties yra tie, apie kuriuos paprastai praneša valstybių institucijos ir kurie plačiai naudojami poveikio sveikatai tyrimuose triukšmo ekspozicijai vertinti.

Rekomendacijos

Kelių transporto triukšmas

RekomendacijaRekomendacijos griežtumas
Dėl vidutinio triukšmo ekspozicijos griežtai rekomenduojama sumažinti kelių transporto triukšmą iki mažiau nei 53 dB Ldvn, nes šį lygį viršijantis kelių transporto triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu sveikatai.
Santykinė išeminės širdies ligos rizika padidėja 5 proc., kai triukšmo ekspozicijos lygis yra 59,3 dB Ldvn.
Griežta
Dėl triukšmo ekspozicijos nakties metu griežtai rekomenduojama sumažinti kelių transporto triukšmą iki mažiau nei 45 dB Lnakties, nes nakties metu šį lygį viršijantis kelių transporto triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu miegui.Griežta
Siekiant sumažinti triukšmo poveikį sveikatai politikos formuotojams griežtai rekomenduojama įgyvendinti tinkamas priemones sumažinti kelių transporto triukšmo poveikį populiacijai, kuri yra veikiama vidutinio ir nakties triukšmo ekspozicijos rekomenduojamas vertes viršijančio triukšmo. Dėl konkrečių intervencijų rekomenduojama mažinti triukšmą šaltiniuose ir garso sklidimo kelyje tarp triukšmo šaltinių ir veikiamos populiacijos atliekant infrastruktūros pakeitimus.Griežta

Geležinkelių transporto triukšmas

RekomendacijaRekomendacijos griežtumas
Dėl vidutinio triukšmo ekspozicijos griežtai rekomenduojama sumažinti geležinkelių transporto triukšmą iki mažiau nei 54 dB Ldvn, nes šį lygį viršijantis geležinkelių transporto triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu sveikatai.Griežta
Dėl triukšmo ekspozicijos nakties metu griežtai rekomenduojama sumažinti geležinkelių transporto triukšmą iki mažiau nei 44 dB Lnakties, nes nakties metu šį lygį viršijantis geležinkelių transporto triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu miegui.Griežta
Siekiant sumažinti triukšmo poveikį sveikatai politikos formuotojams griežtai rekomenduojama įgyvendinti tinkamas priemones sumažinti geležinkelių transporto triukšmo poveikį populiacijai, kuri yra veikiama vidutinio ir nakties triukšmo ekspozicijos rekomenduojamas vertes viršijančio triukšmo. Tačiau nepakanka įrodymų, pagal kuriuos vienos rūšies intervencijos galėtų būti labiau rekomenduojamos nei kitos rūšies intervencijos.Griežta

Oro transporto triukšmas

RekomendacijaRekomendacijos griežtumas
Dėl vidutinio triukšmo ekspozicijos griežtai rekomenduojama sumažinti oro transporto triukšmą iki mažiau nei 45 dB Ldvn, nes šį lygį viršijantis oro transporto triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu sveikatai.Griežta
Dėl triukšmo ekspozicijos nakties metu griežtai rekomenduojama sumažinti oro transporto triukšmą iki mažiau nei 40 dB Lnakties, nes nakties metu šį lygį viršijantis oro transporto triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu miegui.Griežta
Siekiant sumažinti triukšmo poveikį sveikatai politikos formuotojams griežtai rekomenduojama įgyvendinti tinkamas priemones sumažinti oro transporto triukšmo poveikį populiacijai, kuri yra veikiama vidutinio ir nakties triukšmo ekspozicijos rekomenduojamas vertes viršijančio triukšmo. Dėl konkrečių intervencijų rekomenduojama įgyvendinti tinkamus infrastruktūros pakeitimus.Griežta

Vėjo elektrinių triukšmas

RekomendacijaRekomendacijos griežtumas
Dėl vidutinio triukšmo ekspozicijos sąlyginai rekomenduojama sumažinti vėjo elektrinių triukšmą iki mažiau nei 45 dB Ldvn, nes šį lygį viršijantis vėjo elektrinių triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu sveikatai.Sąlyginė
Nėra rekomendacijų dėl vėjo elektrinių triukšmo poveikio nakties metu. Vėjo elektrinių triukšmo poveikio nakties metu įrodymų kokybė yra per maža, kad būtų galima teikti rekomendacijas. 
Siekiant sumažinti triukšmo poveikį sveikatai politikos formuotojams sąlyginai rekomenduojama įgyvendinti tinkamas priemones sumažinti vėjo elektrinių triukšmo poveikį populiacijai, kuri yra veikiama vidutinio triukšmo ekspozicijos rekomenduojamas vertes viršijančio triukšmo. Tačiau nėra įrodymų, pagal kuriuos vienos konkrečios rūšies intervencijos galėtų būti labiau rekomenduojamos nei kitos rūšies intervencijos.Sąlyginė

Laisvalaikio triukšmas

RekomendacijaRekomendacijos griežtumas
Dėl vidutinio triukšmo ekspozicijos sąlyginai rekomenduojama sumažinti visų laisvalaikio triukšmo šaltinių suminį metinį vidurkį iki 70 dB LAeq, 24val., nes šį lygi viršijantis laisvalaikio triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu sveikatai. Vienodos energijos principas gali būti naudojamas nustatant kitokio vidurkinimo laiko ekspozicijos ribines vertes, kurios gali būti praktiškesnės teisėkūrai.Sąlyginė
Pavienių garso įvykių ir impulsinių garsų ekspozicijos atvejais sąlyginai rekomenduojama vadovautis esamomis gairėmis ir teisės aktais, kad būtų sumažinta vaikų ir suaugusiųjų klausos sutrikimų, susijusių su laisvalaikio triukšmu, rizika.Sąlyginė
Laikantis atsargumo principo siekiant sumažinti galimą poveikį sveikatai, griežtai rekomenduojama, kad politikos formuotojai imtųsi veiksmų, skirtų išvengti poveikio, viršijančio vidutinio triukšmo ir pavienių garso įvykių ar impulsinių garsų ekspozicijos vertes. Tai ypač aktualu, nes daug žmonių gali būti veikiami ir gali patirti klausos sutrikimų riziką dėl naudojimosi asmeniniais klausymosi prietaisais. Tačiau nėra pakankamai įrodymų, pagal kuriuos vienos rūšies intervencijos galėtų būti labiau rekomenduojamos nei kitos rūšies intervencijos.Griežta

Rekomendacijų kategorijos
Griežta rekomendacija. Klasifikavimas „griežta“ reiškia, kad rekomendacija daugeliu atvejų gali būti patvirtinta teisės aktuose. Rekomendacija grindžiama pasikliovimu, kad pageidaujamas rekomendacijų laikymosi efektas nusveria nepageidaujamas pasekmes. Grynosios naudos įrodymų kokybė kartu su informacija apie vertybes, pageidavimus ir išteklius – informuoja šią rekomendaciją, ir rekomendacija turėtų būti įgyvendinama daugeliu atvejų.
Sąlyginė rekomendacija. Sąlyginė rekomendacija reikalauja politikos formavimo proceso su esminėmis diskusijomis ir įvairių suinteresuotųjų šalių dalyvavimu. Tikrumas dėl rekomendacijų veiksmingumo yra mažesnis, nes mažesnė grynosios naudos įrodymų kokybė, prieštarauja veikiamų asmenų ir populiacijos vertybės ir pageidavimai arba didelis rekomendacijų poveikis ištekliams, o tai reiškia, kad gali būti sąlygų ar aplinkybių, kuriose ji nebus taikoma.

Pagrindiniai rekomendacijų įgyvendinimo principai

  • Mažinti triukšmo poveikį išsaugant tyliąsias zonas
  • Skatinti intervencijas, siekiant sumažinti triukšmo poveikį ir pagerinti sveikatą
  • Koordinuoti metodus, skirtus kontroliuoti triukšmo šaltinius ir kitus aplinkos sveikatos rizikos veiksnius
  • Informuoti ir įtraukti bendruomenes, kurios potencialiai gali būti paveiktos pasikeitus triukšmo poveikiui

Dėl trumpalaikių triukšmo rodiklių
Daugeliu atveju vidutiniai triukšmo lygiai, tokie kaip Ldvn ar Lnakties, gali būti ne patys geriausi paaiškinti konkretų triukšmo poveikį. Pavienių garso įvykių triukšmo rodikliai, pavyzdžiui, didžiausiasis garso slėgio lygis (LA,max) ir jo dažnumo pasiskirstymas, yra pateisinami konkrečiose situacijose, pavyzdžiui, nakties metu įvykstančių geležinkelių ar orlaivių garso įvykių, kurie gali aiškiai parodyti pažadinimus ir kitas fiziologines reakcijas, kurias daugiausia lemia LA,max, kontekste.

Dėl skirtingų kategorijų triukšmo šaltinių suminio triukšmo vertinimo
Pasaulio sveikatos organizacijos Europos regiono biuro rekomendacijose „Aplinkos triukšmo rekomendacijos Europos regionui“ pateiktos skirtingų triukšmo šaltinių kategorijų (kelių transporto eismo, geležinkelių transporto eismo, oro transporto eismo, vėjo elektrinių) rekomenduojami triukšmo lygiai. Pirmiau nurodytame leidinyje nurodoma, kad nėra rekomendacijų dėl skirtingų kategorijų triukšmo šaltinių suminio triukšmo poveikio visuomenės sveikatai. Pagal vėliau atliktų epidemiologinių studijų rezultatus (The NORAH Study, http://www.laermstudie.de/en/) nustatyta, kad kraujotakos susirgimų rizika ir depresijos rizika dėl skirtingų kategorijų transporto triukšmo šaltinių bendro triukšmo poveikio visuomenės sveikatai yra žymiai didesnė, nei būtų galima tikėtis iš paprastos skirtingų kategorijų transporto triukšmo šaltinių garso slėgio lygių energetinės sudėties.

Ryšys su senesnėmis Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis
Pasaulio sveikatos organizacijos 2018 m. rekomendacijose „Aplinkos triukšmo rekomendacijos Europos regionui“ nepateikta visuomenės sveikatai saugių triukšmo lygių patalpose. Rekomendacijose nurodyta, kad jos pakeičia Pasaulio sveikatos organizacijos 1999 m. rekomendacijas „Bendruomenės triukšmo vadovas“ (angl. „Guidelines for Community Noise“) ir rekomenduojama, kad visos „Bendruomenės triukšmo vadovas“ pateiktos rekomendacijos dėl visuomenės sveikatai saugių triukšmo lygių patalpose, taip pat ir kitos „Bendruomenės triukšmo vadovas“ rekomendacijos, kurių nėra 2018 m. rekomendacijose „Aplinkos triukšmo rekomendacijos Europos regionui“, turėtų likti galioti.

Labiau pažeidžiamos gyventojų grupės
Pasaulio sveikatos organizacijos 2018 m. rekomendacijose „Aplinkos triukšmo rekomendacijos Europos regionui“ rekomenduojamos triukšmo lygio vertės neužtikrina visiškos gyventojų apsaugos, įskaitant visas pažeidžiamas žmonių grupes, nuo kenksmingo aplinkos triukšmo poveikio. Pirmiau nurodytose Pasaulio sveikatos organizacijos 2018 m. rekomendacijose rekomenduojamos triukšmo lygio vertės nustatytos, kai yra 10 proc. absoliuti stipraus dirginimo rizika pagal Ldvn triukšmo rodiklį ir 3 proc. absoliuti stipraus miego trikdymo rizika pagal Lnakties triukšmo rodiklį. Taigi Pasaulio sveikatos organizacijos 2018 m. rekomendacijose rekomenduojamos triukšmo lygio vertės neapsaugo labiausiai pažeidžiamų žmonių grupių nuo kenksmingo aplinkos triukšmo poveikio.

Atnaujinimo data: 2024-04-12